Sergiu Băbășan, este un nume de referință în piața eCommerce din România, înființând platforma solidă Blugento, o soluție performantă construită pe platforma Magento. Aceasta oferă clienților soluții performante complete, pentru facilitarea lansării business-urilor în online.

În 24 octombrie, Sergiu va participa în calitate de speaker la evenimentul TeCOMM eCommerce Conference and Expo, unde va prezenta, în cadrul scenei Start-up Area, tematica ”10 întrebări la care să răspunzi înainte de a deschide magazinul online” care implică aspecte relevante ce vizează atât gestiunea comenzilor, tipurile de livrări, cât și avantajele sau dezavantajele dropshipping-ului, sau a deținerii unui stoc propriu.

TeCOMM: De mai bine de 10 ani activezi în domeniul IT din România, iar în 2016, ai introdus pe piață platforma Blugento. Care sunt principalele beneficii asigurate clienților voștri, la accesarea acestor servicii?

Prin platforma Blugento, ajutăm business-urile să lanseze un magazin online modern și performant, fără bătăi de cap, pe o platformă solidă și flexibilă. Magazinele realizate pe Blugento sunt gata să vândă din prima zi, fiind integrate cu toate soluțiile populare de marketing, plăți online, curierat, facturare, marketplace-uri și comparatoare de prețuri.

Ca beneficii aș mai evidenția design-ul personalizat, responsive, suportul tehnic, hosting-ul și securitatea datelor, optimizarea SEO și adaptarea magazinelor la piața locală.

Faptul că magazinele online Blugento sunt realizate pe platforma Magento, o platformă solidă gândită special pentru comerț online, oferă magazinelor flexibilitate, posibilitatea de a scala fără probleme și acces la cel mai mare marketplace de aplicații pentru eCommerce din lume.

Care crezi că sunt cele 5 mari probleme cu care magazinele online se înfruntă, în anul 2017?

Serviciile de livrare a coletelor – așteptările clienților sunt foarte mari când vine vorba de livrarea coletelor, în privința termenului de livrare, a costului și a calității acestui serviciu. Din păcate, nici infrastructura nu ne ajută, iar firmele de curierat sunt suprasolicitate. De multe ori, serviciul de livrare creează nemulțumiri în rândul clienților, care se răsfrâng tot asupra imaginii magazinului online. De asemenea, costurile de livrare sunt destul de ridicate, iar negocierea unui cost mai scăzut este posibilă în general pentru magazinele cu rulaje mari, ceea ce dezavantajează magazinele online mici, care intră pe piață. Aș mai adăuga aici și lipsa de seriozitate a unora dintre clienți, care duce la colete refuzate, iar unele magazine online chiar au pierderi semnificative din această cauză.

Experiența utilizatorului (UX) – Puține din magazinele online sunt create cu gândul la experiența utilizatorului și mai degrabă au fost create din perspectiva owner-ului. Pentru ca experiența plasării unei comenzi în magazin să nu fie una caracterizată de impedimente multiple, este necesară crearea unui flow al utilizatorului care să faciliteze tot procesul de cumpărare. De prea multe ori, vizitatorul este întâmpinat de o interfață aglomerată, deloc intuitivă și de imagini ale produsului de o calitate proastă, care nu încurajează deloc achiziția. Site-ul trebuie gândit având clientul în minte și trebuie adaptat în funcție de feedback-ul primit de la clienți, fie că vorbim de mesaje și întrebări venite de la aceștia, fie de date extrase din analytics. Blocajele care stau în calea procesului de achiziție trebuie înlăturate și rezolvate cât mai rapid.

Costurile de marketing – firmele necesită bugete considerabile de marketing și dacă nu sunt atente să optimizeze cât mai mult rata de conversie, riscă să nu fie pe profit atunci când trag linia. Mulți calculează doar profitul generat din vânzarea produselor atunci când își fac planurile, dar nu iau în calcul toate costurile necesare operării magazinului online și o bună parte din costuri o reprezintă cheltuielile cu marketing-ul și promovarea.

Lipsa automatizării proceselor – În România există foarte puține automatizări. Ideal ar fi să se piardă cât mai puțin timp cu procese cum ar fi facturarea, generarea de AWB-uri, listarea produselor pe site. Problema este și la nivelul furnizorilor care nu au automatizate stocurile, dar și la nivelul magazinelor online, care de cele mai multe ori nu sunt integrate cu ERP-uri, servicii de curierat sau nu se gândesc la automatizarea proceselor.

Forța de muncă – Nu e ușor sa găsești oameni specializați în eCommerce, mai ales în orașele mici, iar pentru un magazin online e vital sa aibă cel puțin un angajat cu experiență în gestionarea unui magazin online. Apar multe situații în care trebuie să ai cunoștințe tehnice, de marketing online, customer service și, din păcate, o decizie greșită te poate costa mult în domeniul online.

Cum pot magazinele online să atragă mai mulți clienți?

Există multe modalități prin care poți să atragi mai mult trafic, iar una dintre ele este o bună optimizare a site-ului pentru motoarele de căutare (SEO). Atunci când ești administratorul unui magazin online, câteva dintre elementele importante pe care trebuie să le urmărești sunt descrierile detaliate, utilizarea cuvintelor cheie atunci când descrii produsele de pe site, și posibilitatea clienților de a oferi recenzii produselor magazinului online. Sunt două dintre practicile ușor de aplicat, care pot crește considerabil rata de conversie.

De asemenea, e important să testezi cât mai multe canale de vânzare: comparatoare de prețuri, marketplace-uri, social media, reclame plătite, marketing afiliat etc. Trebuie analizate rezultatele de pe fiecare canal și păstrate cele care aduc cele mai bune rezultate business-ului. Aceleași tactici de promovare nu funcționează pentru toate tipurile de afaceri, deci din acest punct de vedere, din păcate, nu există o rețetă a succesului.

Care sunt top 3 aspecte esențiale care trebuie luate în considerare în momentul alegerii platformei online, pentru cei aflați la început de drum?

Să fie responsive – nu mai poți face comerț online în 2017 fără să ai un magazin optimizat și pentru device-uri mobile.

Să fie ușor de integrat cu servicii/aplicații din ecosistemul eCommerce – e important ca un site să arate bine și să fie user-friendly, dar și mai important este să fie construit pe o platformă care vine la pachet cu integrări care să ajute magazinul în activitatea de vânzare și gestiune. Trebuie studiat ca platforma să aibă aceste integrări disponibile sau să fie o platformă unde se pot realiza foarte ușor.

Să fie o platformă SEO friendly – optimizată pentru motoarele de căutare.

Și aș mai adăuga să fie flexibila și solidă, să fie ușor să scalezi afacerea.

Cum vedeți evoluția eCommerce-ului în România, peste 5 ani?

Chiar dacă 5 ani înseamnă enorm atunci când vorbim despre tehnologie, există anumite trenduri observabile încă de pe acum:

Rata de creștere a comerțului online este mult mai ridicată decât cea a comerțului tradițional. Cu toate acestea, la nivel global, comerțul electronic este încă la început, ceea ce înseamnă o oportunitate uriașă de creștere. De exemplu, un studiu al eMarketer estima pentru 2019 că, deși valoarea pieței de eCommerce va depăși la nivel mondial 3,5 trilioane de dolari, vânzările retail din eCommerce vor reprezenta undeva la 13% din totalul vânzărilor către consumatori. Comparativ cu statele vecine, în România suntem și mai în urmă, astfel, magazinele online din România se pot aștepta la creșteri mari în următorii 5 ani.

De asemenea, mă aștept ca magazinele online din viitor să fie foarte bine optimizate atât pentru desktop cât și pentru smartphone-uri și tablete. Există estimări care spun că până în 2020, 45% din vânzările din eCommerce vor fi făcute pe mobil, iar 45% e un procentaj mare. Probabil  majoritatea magazinelor online vor avea propriile aplicații de mobil. Dacă ne uităm la generația Z și la preferințele acestora, observăm faptul că devin din ce în ce mai întâlnite achizițiile făcute direct din aplicațiile de mobil și cu siguranță acest comportament se va accentua.

Aș mai adăuga că viitorul în eCommerce înseamnă mai mult suport vizual de calitate, chiar dacă asta presupune să mergi un km în plus în ceea ce înseamnă investiția în magazinul tău. Dincolo de imagini de calitate, dacă ne uităm la magazine online de renume (ex.: Asos) vedem suport video care oferă clienților o prezentare mai bună și mai relevantă asupra produselor lor. Probabil vom vedea și creșterea rolului realității augmentate în prezentarea cât mai clară a produsului. Este un efort în plus, însă este un aspect în care dacă nu crești ca și magazin online, poți pierde teren în următorii ani.

Totuși, subiectul acesta este foarte complex și am mai putea adăuga multe.