Cu o experiență de peste  13 ani în IMM-uri la Procredit Bank, bancă specializată în microfinanțare, Cristina Sindile activează de doi ani în BT,  în prezent fiind Director General la BT Mic, companie dedicată finanțării afacerilor mici.

BT Mic a luat naștere din dorința de a oferi micilor antreprenori finanțări într-un mod mai simplist, dar și pentru a le creea o experință plăcută acestora.

În cadrul interviului, Cristina oferă informații valoroase cu privire la ce trebuie să știi despre afacerea ta atunci cand te decizi ca ai nevoie de ajutor, dar și criteriile pe care afacerea ta trebuie să le îndeplinească pentru a fi validă pentru finanțare. Mai multe întrebări îi puteți adresa Cristinei în cadrul secțiunii de Start UP Area Powered by eMAG Markeplace pe 24 octombrie la Grand Hotel Italia*****.

TeCOMM: Cum a luat naștere BT Mic și mai ales de ce? Care sunt scopurile sale independent de Banca Transilvania?

BT Mic s-a nascut din dorinta Bancii Transilvania de a oferi o solutie de finantare afacerilor mici sau la inceput de drum. Pentru acesti antreprenori finantarea este de obicei o anxietate. Economiile personale, familia si cercul de prieteni sunt optiunile la care apeleaza in mod frecvent. Bankingul clasic poate rezolva doar partial nevoile de finantare a acestora, iar solutiile alternative, din zona crowfundingului, sunt inca foarte putin dezvoltate la nivelul pietei locale. Asadar, am constatat ca exista o nevoie reala a micilor antreprenori pentru o solutie alternativa de finantare – simpla, flexibila, personalizata pe specificul fiecarei afaceri. Si astfel s-a nascut idea de a sustine afacerile mici cu credite mici, intr-un mod specific si special.

Noi am vrut sa venim si cu un produs nou de creditare, dar si cu o foarte buna intelegere a realitatilor unei firme mici si, implicit, cu o abordare dedicata. Am vrut sa cream un cadru in care sa ne pastram focusul pe termen lung si sa construim intern o mentalitate caracteristica micilor antreprenori; sa le intelegem cat mai bine universul de oportunitati, provocari si motivatie.  Si astfel s-a nascut BT Mic – propriul start-up al Bancii Transilvania.

Punerea in practica a necesitat cateva ingrediente importante; odata, expertiza vasta pe care Banca Transilvania o are in finantarea IMM-urilor si apoi, la fel de important, pasiunea si profesionalismul oamenilor care s-au alaturat acestui proiect. A fost o perioada extrem de intensa, cu multe idei, multa munca, multa determinare. Si multe satisfactii. Iar povestea a prins viata in mai putin de 1 an de la idee.

Obiectivul BT Mic este de a pune umarul la dezvoltarea  cator mai multe afaceri, impreuna cu Banca Transilvania. Si asta gandindu-ne, din nou, exclusiv la client si la nevoia acestuia. Desigur, finantarea rezolva o problema importanta, insa nu raspunde intregului univers de nevoi pe care, inclusiv o afacere mica, le are. Iar asta se poate rezolva doar in cadrul unui ecosistem financiar care poate oferi produse si servicii financiare atat in zona de credit cat si in cea de cont, atat pentru afacere cat si penru antreprenorul din spatele acesteia. Componenta de educatie financiara si antreprenoriala face si ea parte din aceasta poveste si este pe cat de necesara, pe atat de importanta. Ei bine, asta ne dorim sa oferim prin intregul ecosistem BT pentru intreg ecosistemul „IMMistic” din tara.

Care sunt condițiile pe care un viitor antreprenor trebuie să le îndeplineacă pentru a obține finanțare din partea BT Mic?

Luam in considerare o posibila finantare dupa ce o afacere a parcurs minim 3 luni de activitate comerciala. Practic, vorbim de o idee de business care a fost pusa in aplicare si s-au si parcurs cativa pasi in derularea activitatii. De aici incolo, incercam sa intelegem povestea businessului si mai ales planul de afaceri. Ne plac antreprenorii care isi cunosc foarte bine afacerea, sunt organizati si au „un fir rosu” despre ce si cum doresc sa continue, sa se dezvolte. De asta tinem sa discutam cu fiecare dintre ei despre afacere, despre cum a fost inceputul si mai ales despre ce vor sa realizeze si care este planul de bataie. In functie de asta, evaluam intern fiecare business si incercam sa construim o structura de finantare sustenabila. Partea acesta de calcule tine de „laboratorul intern BT Mic”. Din partea clientului asteptam doar disponibilitatea de a participa activ in acest dialog.

Înainte să aplice pentru finanțare, din punctul tău de vedere, dacă un viitor comerciant ar trebui să aibă în vedere un singur lucru foarte important, care ar fi acela?

Nu credem ca trebuie sa faca ceva deosebit in momentul in care aplica pentru o finantare. Atata timp cat este implicat in ceea ce face, isi cunoaste businessul cu puncte bune si puncte slabe, are un plan de dezvoltare in care sesizeaza atat oportunitatile, cat si eventuale hop-uri,  este suficient. Practic, consideram ca aceste elemente sunt necesare pentru bunul mers al oricarei afaceri, iar noi asta ne dorim – afaceri care merg. Evident, cu suport financiar din partea noastra.

Ce crezi despre businessurile în eCommerce? Din punctul tău de vedere au o rată de succes mai mare decât cele din offline?

Businessurile in online si-au dovedit deja viabilitatea, fie ca vorbim de jucatori mari in piata, fie ca vorbim de afaceri mici. Ritmul de crestere a comertului on-line este unul accelerat, sustinut evident de toata efervescenta actuala din zona digitalizarii. Pentru consumator aduce o serie de avantaje nete – de la posibilitatea de se informa mult mai bine pana la flexibilitatea si eficienta inerenta a procesului. Ma pot informa, pot compara, pot comanda de oriunde si oricand. Beneficii are si un atreprenor – viteza si dispersia cu care informatia legata de businessul sau ajunge in piata, la potentali clienti, este uluitoare. Iar de aici impactul in volumul vanzarilor poate fi imens.

Deci da – eCommerce-ul este important, insa nu iti garanteaza succesul. Un business ramane un business, indiferent daca de defasoara online sau offline, in varianta clasica. Antreprenorul trebuie sa se informeze, sa isi cunoasca in detaliu businessul, sa se asigure ca exista cerere pentru produsul pe care il vinde, sa aiba o politica comerciala competitiva, sa asigure un management bun permanent, si as mai putea continua …. Sunt aspecte esentiale care stau la baza oricarui business, inclusiv a celor din online.

Până să deții funcția actuală, ai avut în spate experiența unor alte poziții solicitante și complexe, dacă ai putea să clasifici într-un top 3 cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat?

Imi place sa cred ca cele mai mari provocari sunt de fapt cele care vor urma. Daca este insa sa ma uit in spate, da, au fost multe proiecte, in diverse arii, cu diverse responsabilitati – de la a construi pana la a restructura business; si fiecare proiect, la vremea lui, a fost cu siguranta cel mai important si provocator in egala masura. De aceea nu am cum sa le asez intr-un top. Cert este faptul ca acum, provocarea mea personala se numeste BT Mic si este cea mai importanta si totodata extrem de placuta. Iar asta pentru ca iubesc ce fac. Da, stiu, sunt o norocoasa.