O importantă sursa de venit pentru publicațiile online din România o reprezintă vânzarea de articole plătite, bine-cunoscutele “advertoriale”.

Până aici, nimic malițios ați putea spune, însă Google nu vede cu “ochi buni” acest lucru. Pentru a întelege mai bine despre ce este vorba, am stat de vorbă cu unul dintre cei mai vechi specialiști de SEO și marketing online, Ovidiu Joița, fondatorul agenției online, iAgency.ro. Ovidiu activează cu succes în piața online de 15 ani și are în portofoliul sau branduri cunoscute de retail, dar și site-uri de publishing (presă). Ovidiu va susține în cadrul evenimentului TeCOMM din 24 octombrie de la Cluj-Napoca, Masterclass-ul SEO, cu scopul de a oferi mai multe informații cu privire la indexarea Google.

Ovidiu, ce ne poți spune despre traficul provenit din Google? Este acesta important pentru site-urile de știri, site-urile de presă din România?

Ovidiu Joița: Atâta timp cât peste 93% dintre români caută în Google cam orice, sigur că Google a devenit cel mai important „referrer” pentru orice site. Dacă vorbim de site-urile de publishing, de presă în general, traficul din Google este foarte important. Unele site-uri beneficiază de un trafic sporit prin înscrierea site-ului în Google News. Acest serviciu Google, le promovează gratuit toate articolele cu caracter de noutate, listându-le în primele rezultate afișate pentru cuvintele cheie ce se regăsesc în știrea respectivă. Toate site-urile de știri și toate site-urile de publishing captează o parte importantă din traficul lor prin intermediul Google. Cum știm cu toții că traficul monetizează, acesta aduce și awareness și branding. Cred că am spus cât este de importantă o prezență cât mai bună a unui site, în Google.

Pot site-urile de presă din România să „supraviețuiască” fără Google?

O.J.: Tu ai putea fi fericit cu o scădere a salariului de 40-50%? (râde) Sigur, în funcție de caz, unele site-uri care au de exemplu o televiziune importantă în spate, ar putea să supraviețuiască. Însă, chiar și acestea vor suferi serios dacă își vor lua o penalizare de la Google. Sunt multe site-uri de publishing în România care au majoritatea traficului generat de Google.

Ovidiu, folosești termenul de penalizare Google. Ce presupune această penalizare?

O.J.: Sunt multe tipuri de penalizare Google, însă cea mai drastică este eliminarea site-urilor din indexul Google. Cu alte cuvinte site-urile penalizate nu vor mai fi afișate de Google sau vor fi afișate mult mai în spate decât listau înainte de penalizare, astfel încât vor pierde cam tot traficul provenit din acest motor de căutare.

Secțiunea de Termeni și Condiții Google este extrem de stufoasă și foarte puține site-uri de presă au persoane specializate în acest domeniu. Majoritatea site-urilor de publishing din România câștigă trafic în Google datorită numărului foarte mare de pagini pe care le generează, pe diferite subiecte. Calitatea lasă însă mult de dorit… mulți se focusează pe cantitate, trebuie să genereze peste două-trei sute de articole pe zi. Nu mai vorbesc de “Fake News” (știrile false) care sunt prezentate de unele site-uri.

De ceva vreme, Google a început să țină cont tot mai mult de indicatorii de „user experience”. Cum interacționează cititorii cu articolul, cât timp petrec ei pe pagină, câte pagini accesează într-un site, sunt indicatori care îi spun lui Google cât de bun din punct de vedere calitativ este acel material pentru cititori.

Am spus mai devreme că se practică volumul. Presa din România ar trebui să pună accent mai mult pe calitatea articolelor. Am citit foarte multe articole slab documentate sau articole care vânează trafic printr-un titlu care transmite o idee ce nu se regăsește detaliată în articol. Google își dorește conținut de calitate pentru utilizatorii săi, ca atare site-urile care publică articole copiate sau conținut de slabă calitate vor avea de suferit în viitor. Totuși, nu este aceasta cea mai serioasă “amenințare” pentru site-urile din România. Cea mai periculoasă penalizare posibilă pentru o activitate obișnuită la noi, care încalcă flagrant politica Google, o reprezintă publicarea articolelor plătite, în forma actuală

Cum adică, Google poate penaliza site-urile care publică articole plătite? Dar nu în toată lumea se publică advertoriale?

O.J.: Da, într-adevar, în toată lumea se publică advertoriale. Google anunță de vreo doi ani un update (algoritm) de penalizare pentru advertoriale. Google nu are nimic împotriva advertorialelor, el are o problemă majoră cu linkurile inserate în aceste advertoriale, linkuri care “manipulează” listarea sa organică. Mai pe înțelesul tuturor, cu cât un site primește mai multe linkuri de la alte site-uri, cu atât Google îl vede ca fiind mai important și îl poziționează mai sus.

Cum practica de cumpărare de linkuri în footer sau tehnica de schimburi de linkuri între site-uri, sunt deja penalizate de alt algoritm Google, iar site-urile din România au înțeles acest lucru și au renunțat la aceste tehnici, marketerii au recurs la achiziția de advertoriale pe site-uri de publishing pentru a obține aceste linkuri. Și presa și marketerii online sunt fericiți. Marketerii obțin linkuri din advertoriale plătite, iar site-urile de publishing au găsit o nișă bună pentru vânzarea de spații pe site-urile lor.

Înțeleg că lui Google nu-i „plac” linkurile din advertoriale? Dar în online se trimit multe linkuri către diferite site-uri. Cum va ști Google care sunt plătite și care nu sunt?

O.J.: Vezi, ne apropiem de subiect. Presa din România îi va ușura foarte mult treaba lui Google pentru a identifica aceste advertoriale purtătoare de linkuri plătite.

Vă dau doar două exemple clare, care apar la tehnici interzise ce duc la penalizare, din politica lui Google:

  1. “Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.”
  2. “Advertorials or native advertising where payment is received for articles that include links that pass PageRank”

Cum poți vedea, Google interzice clar advertorialele purtătoare de linkuri ce pot manipula rezultatele de listare ale motorului de căutare. Ce mă nemulțumește, și se pare că presa din România nu știe sau nu ține cont de aceste aspecte, este faptul că publisherii de la noi, dintr-un zel de onestitate, marchează majoritatea advertorilelor ba cu litera “P” în față, ba scriu la autor, “advertorial” sau alte șabloane ca acestea, ce vor fi foarte ușor de identificat de algoritmul Google.

Cum activitatea de “optimizare SEO” este insuficient cunoscută de publisherii români, aceștia îl vor ajuta pe Google să-i penalizeze. Este foarte ușor pentru Google să creeze algoritmi de penalizare pentru asemenea șabloane. Google nu poate penaliza ce este “natural” scris în online, dar dacă arunci o privire pe site-urile de presă din România, vei găsi și tu foarte ușor advertorialele. Aceste site-uri chiar nu realizează pericolul la care se expun. Odată ce va rula acest algoritm de penalizare pe care Google l-a tot anunțat, mare parte din site-uri vor fi penalizate, iar odată cu acestea vor fi penalizate și site-urile care au plătit aceste advertoriale.

Care este soluția acestei situații, să nu mai accepte publicațiile linkurile în advertoriale?

O.J.: Acest lucru nu este posibil, întrucât există și cerere serioasă, există și ofertă. Noi, la iAgency.ro, publicăm în presă articole pentru clienții noștri, însă facem tot posibilul să nu încălcăm politicile Google. De asemenea încercăm să explicăm publisherilor de ce nu este în regulă să marcheze într-un mod evident articolele plătite, iar unii dintre ei au înțeles.

Există trei variante, în opinia mea, pentru ca site-urile de publishing să nu riște această penalizare gravă. Prima variantă ar fi ok pentru ele, dar nu și pentru cei care cumpără articolele. Marcarea tuturor linkurilor externe cu atributul “no follow”, atenționând astfel pe Google că acel link nu trebuie să influențeze motorul de căutare. Nu sunt adeptul acestei variante, întrucât se pierde mult din valoarea de SEO a articolelor. Cea de-a doua variantă ar fi să nu mai existe marcaje pentru articolele plătite, lasând astfel pe utilizator să discearnă între articolele care i se par interesante și care nu. Oricum foarte mulți cititori nu fac diferența între articolele cu “P” sau fără “P”. Cititorii triază articolele în funcție de calitatea informațiilor, nu după marcajele speciale are publicațiilor. Cea de-a treia variantă, ca să ofer și o cale de mijloc, ar fi ca site-urile să găsească un tip de marcaj grafic, o imagine mică ce variază și ca amplasament și ca denumire. Google nu citește deocamdată în imagini, “vede” decât denumirea și proprietățile imaginii. Aceasta ar fi o variantă valabilă, cel puțin pentru următorii ani. Pe imagine poate exista un scris care să marcheze într-un fel articolul ca fiind advertorial, dacă se insistă pe această idee.

Înțeleg că există soluții pentru evitarea acestei probleme. Te contactează des site-uri de publishing pentru a-ți cere sfaturi în ceea ce privește SEO?

O.J.: Din păcate, în mare proporție, noi contactăm publisherii pentru a le cere oferte de preț pentru advertoriale. Presa online din România s-a împărțit în trusturi de media și îmi amintesc că după un training cu un trust de presă online, am fost la o întâlnire cu un altul și mi-au spus că pe ei nu-i interesează traficul din Google, pentru că își generează altfel traficul pe site. Pe de-o parte înțeleg această abordare, sunt site-uri care se “sprijină” pe medii de comunicare tradiționale, radio, Tv, campanii offline, însă consider că este o greșeală din partea lor să nu țină cont și de traficul furnizat prin Google. Sper ca toate site-urile de publishing să realizeze acest “pericol” atât pentru ei cât și pentru clienții lor și să învețe măcar regulile primare de SEO. Am recomandat de curand unui site de presă să se înscrie în Google News (sunt site-uri care nici nu au auzit de acest serviciu Google) și a început să primească mult trafic din acest motor de căutare, de departe cel mai important, în România.