Corina Cimpoca este un profesionist cu peste 10 ani de experienţă în marketing şi cercetare de piaţă. Corina a absolvit un MBA la Cotrugli Business School, are un masterat în Relații Publice la UBB Cluj-Napoca și este licențiată în Ştiinţe Politice la UBB Cluj-Napoca. Începând din 2013, Corina conduce MKOR Consulting, agenția de Market Opportunity Research. MKOR oferă servicii de cercetare de piață constând în studii de consumator (satisfacţia clienţilor, segmentarea și profilul publicului-ţintă), inteligență competitivă (analiza concurenţei, mystery shopping B2B), precum și studii de oportunitate pentru pieţe noi.

Corina o să fie prezentă în cadrul secțiunii The Catwalk Stage pe 24 octombrie, unde va discuta despre Transformarea digitală în Industria Fashion.

TeCOMM: Care sunt top 3 cele mai importante probleme cu care se confruntă magazinele online în prezent?

Din experiența clienților noștri, dar și din studiile pe care le-am efectuat până acum în mediul online, magazinele online au în primul rând probleme ce țin de livrări, în perioadele aglomerate, cum sunt sărbătorile sau Black Friday. Acestea sunt cauzate de blocajele apărute la firmele de curierat, dar și la furnizori, deci nu depind de retaileri decât în mică măsură. O soluție în acest sens este o comunicare cât mai transparentă cu clienții, care vor fi mult mai înțelegători, dacă sunt anunțați din timp, ba chiar vor aprecia deschiderea cu care sunt tratați.

Gestionarea marketingului online reprezintă o altă provocare cu care se confruntă magazinele online. Este nevoie de mult know-how tehnic pentru gestionarea mai ales a optimizării SEO, iar aici discuția este foarte lungă. Pe scurt, retailerii trebuie să fie mereu la curent cu ultimele trenduri și schimbările impuse de motoarele de căutare. De exemplu, dacă un magazin a obținut în trecut un loc pe prima pagină în Google prin strategii “ilicite”, o dată schimbată paradigma, acesta își va pierde locul și e posibil să nu mai poată urca niciodată înapoi (cel puțin, nu fără eforturi și costuri foarte mari). O data traficul obținut pe site, problema apare de la procesele de marketing nepuse la punct, iar vizitatorii nu sunt convertiți în cumpărători sau lead-uri.

O altă problemă apare din cunoașterea deficitară a propriilor clienți. Prea puține magazine online investesc în studii de piață prin care să-și identifice corect nișa de clienți, să identifice personas pentru campaniile lor de marketing. De multe ori, marketingul se face în virtutea inerției, fără a analiza toate punctele de contact din procesul de conversie, fără a optimiza sau personaliza experiența consumatorului. Mai mult, o dată ce au reușit convertirea vizitatorilor în clienți, magazinele nu fac follow-up cu un chestionar de satisfacție a clienților, așa că află feedback-ul din review-uri primate pe Facebook sau alte locuri. Aceasta se poate rezolva ușor, prin bugetarea studiilor de consumator, extreme de importante pentru a înțelege cum pot rezolva mai ușor “durerile” clienților.

Care crezi că este direcția industriei de online fashion? Cum vezi acest domeniu în următorii ani?

Piaţa de fashion online reprezintă puţin peste 6% din totalul industriei de fashion, cu o cifră de aproximativ 200 milioane de Euro şi aproximativ 10% din totalul pieţei de ecommerce.
În 2016, au fost înregistrate în total 5000 de magazine online, iar aproximativ 10% dintre acestea sunt în domeniul fashion&beauty.
Conform studiilor MKOR pe consumatori, deşi ecommerce-ul este în creştere, există încă  o preferinţă clară a consumatorilor faţă de magazinele fizice. Acest lucru reiese din studiul de piaţă efectuat de MKOR Consulting în luna noiembrie 2016 în principalele malluri din  Bucureşti: 96% din totalul respondenţilor, clienţi ai mall-urilor bucureştene, au spus că  preferă  să vină în mall pentru a-şi cumpăra articolele vestimentare, iar 20% dintre aceştia obişnuiesc să cumpere haine şi în mediul online. În acelaşi timp, şi cumpărătorii din online confirmă  trendul, 80% dintre ei achiziţionează haine din mall-uri, în general.

Din punctul tău de vedere, ce elemente le lipsesc magazinelor online românești? Pe ce ar trebui să se focuseze proprietarii de magazine online pentru a-și dezvolta business-ul?

Vorbeam mai devreme despre personalizarea experienței online. De exemplu, atunci când intru pe un magazine online fashion și-mi ofer măsurile, mă aștept ca acel retailer, din acel punct încolo, să-mi arate numai haine care mi se potrivesc. Iar aceasta ar trebui să aibă loc indiferent de platform de pe care accesez site-ul – mobile sau desktop. Cred că aici este un punct unde magazinele online mai au de lucrat la noi, dar și în afară.

În ceea ce privește magazinele online în general, mi-aș dori ca magazinele online să-mi “învețe” preferințele, similar cu YouTube sau Spotify, care îți oferă sugestii bazându-se pe căutările tale anterioare, dar și pe “wisdom of the crowd” și “social proof”.

Pe ce se axează studiul care îl vei prezenta în cadrul TeCOMM? Poți să ne dai mai multe detalii?

La TeComm, voi prezenta în premieră un studiu pe nișa de fashion online efectuat de MKOR, aflat la a doua ediție deja. Studiul va analiza profilul cumpărătorului de online fashion, preferințele sale, durerile sale, device-urile de pe care cumpără (și felul în care le utilizează pentru a căuta și pentru a cumpăra), modalități preferate de plată, de livrare, magazinele de la care cumpără și multe altele.

În premieră, vom publica Net Promoter Score pentru industria de online fashion, un indicator de customer satisfaction ce va putea fi folosit de către retaileri ca și benchmark, în măsurarea satisfacției propriilor clienți. Astfel de indicatori sunt greu de identificat pe piața liberă, așa că sper ca participanții la TeComm să găsească util acest instrument pus la dispoziția lor în exclusivitate.