SEO este unul dintre elementele cheie în dezvoltarea magazinelor online, iar Ovidiu Joița (Owner, iAgency) ne transmite în cadrul interviului care sunt aspectele esențiale pe care trebuie să le implementeze fiecare magazin atunci când se realizează optimizarea.

Ovidiu Joița a activat în domeniul de marketing și publicitate pentru mai bine de 17 ani. A lucrat predominant în domeniul online pentru ultimii 15 ani, ocupându-se de sute de proiecte. În 2008, a fondat iAgency.ro, propria sa agenție de marketing online si SEO. În portofoliul iAgency, pot fi întâlnite nume faimoase din piața online românească: elvila.ro, dcnews.ro, veloteca.ro, floria.ro, totalsoft.ro, retargeting.biz, gadgetworld.ro.

În cadrul TeCOMM, Ovidiu va susține masterclass-ul SEO în 24 octombrie la Cluj-Napoca, iar mai multe detalii despre acesta pot fi regăsite aici.

TeComm: Poți să ne spui în câteva cuvinte cum a evoluat modul în care se face SEO în ultimii 2 ani la iAgency?

În ultimii doi ani activitatea de SEO a evoluat în interesul business-ului clienților. În sensul că pentru a avea rezultate bune și pe SEO, trebuie să acorzi o mare importanță business-ului clientului, să-i descoperi punctele slabe și mai ales punctele forte, pentru a știi cum se diferențiază de competiție. Consultanța de business în mediul online a devenit o activitate uzuală, în momentul în care preluăm un client nou. De ce? Pentru că noii algoritmi Google țin cont de tot ce se întamplă în mediul online, pe toate canalele de marketing online și mai ales “validează” un business sănătos prin experiența vizitatorilor site-ului respectiv.
Ca specialist de marketing online în general și SEO în special, mă bucură această schimbare majoră în percepția lui Google, întrucât pentru a face SEO în prezent, ai nevoie de noțiuni de business și de experiență în business. Nu mai sunt suficiente tehnicile de SEO onpage sau sesiunile de link building tradiționale, mai ales pe domeniile cele mai competitive în online.
E mult de povestit în această direcție, însă voi detalia în cadrul Masterclass-ului de SEO, din cadrul evenimentului premium de e-commerce TeCOMM Cluj 2017.

Care sunt cele mai mari dificultăți pe care le întâmpinați când începeți un proiect de SEO?

Firmele de programare reprezintă pentru noi o provocare datorită neseriozității multora dintre ele. La fel și cu programatorii freelanceri, care nu-și respectă promisiunile legate de deadline-uri pentru lansarea site-urilor. Ni s-a întâmplat să pierdem un client contractat din cauza programatorilor lui, care au întarziat lansarea site-ului cu 2 luni de zile. Clientul respectiv a trebuit să anuleze sau să amâne proiectul, pentru că își făcuse planul să lanseze o colecție de vară. O altă problemă majoră cu care ne confruntăm este slaba încredere a potențialilor clienți în optimizarea SEO. Acest lucru se datorează experiențelor negative pe care aceștia le-au avut cu freelanceri sau agenții de SEO care facturează aceste servicii, fără a aduce o plus-valoare, fără a produce efecte notabile, unii chiar fără a face nimic. Sunt puține agenții de SEO sau freelanceri în acest domeniu care au cunoștințele necesare și oferă servicii de calitate… din păcate.

Care sunt aptitudinile pe care oamenii care fac SEO inhouse ar trebui să le dobândească dacă nu le au deja?

SEO inhouse… se poate face, însă necesită un om experimentat, pe care nu prea ai de unde să-l iei. Ne confruntăm mereu cu această problemă când vrem să extindem echipa. Presupunând că cineva ar avea un specialist de SEO inhouse, acesta ar trebui să știe să scrie foarte bine (experiență jurnalistică), ar trebui să înțeleagă business-ul foarte bine (experiență managerială), ar trebui să cunoască tipul de consumator… ar trebui să aibă experiență în marketing-ul clasic. Nu mai vorbesc de cunoștințele de SEO, că am presupus că este specialist. Nu ești de acord că e aproape imposibil de găsit un astfel de om pentru a-l angaja?
Dacă totuși îl găsești, te va costa mai mult decât o agenție de SEO, care are oameni specializați în taskuri diferite, care poate face brainstorming cu mai mulți specialiști și care poate găsi o strategie de marketing online mult mai bună, bazându-se pe expertiza și experiența mai multor oameni.

Pentru o mulțime de proprietari de magazine online, nu există suficienți oameni pentru a delega sarcini legate de SEO. Unde investești mai întâi dacă vrei să duci traficul organic către următorul nivel?

Este normal să nu existe acești oameni într-o companie, cum am răspuns la întrebarea anterioară, nu ai unde să-i gasești. Oamenii care se pricep cu adevărat, au propriile business-uri sau lucrează ca freelanceri, pe bani serioși. Nu vin să se angajeze. Dacă discutăm strict de traficul organic, acesta se traduce prin SEO… Dacă există bugete mai mari se poate investi în campanii mass-media care pot și ele crește traficul organic și notorietatea unui brand. Strategia de marketing online, alegerea canalelor de promovare se face și în funcție de bugetul disponibil. Dacă am avea numai clienți cu bugete mari, care să-și facă și reclamă TV și radio și presă de mare tiraj, rezultatele serviciilor de SEO ar veni mult mai ușor și mai rapid. Din păcate acest tip de client este mai rar. Clienții mari caută agenții mari. Agențiile mari nu sunt specializate în aceste servicii… suntem în perioada în care agențiile de SEO cresc și poate peste cca. 2 ani, vor ajunge la nivelul unei agenții de publicitate full-service. În acest moment nu putem vorbi de agenții de SEO comparabile ca cifre de afaceri cu agențiile tradiționale de publicitate, care vând de altfel și diverse servicii în online.

Care este aspectul cel mai subevaluat sau neapreciat când vine vorba de SEO?

Este greu de spus. Dacă toată lumea din acest domeniu s-ar comporta “profi” si ar avea cunoștiințele necesare, nu ar mai exista servicii subevaluate sau neapreciate. Atât timp cât mulți iau bani pentru asta și nu oferă rezultate, atunci întregul serviciu este subevaluat de clienți. Mulți dintre clienți, datorită experiențelor negative, renuntă să mai aibă încredere în aceste servicii. Acesta ar fi răspunsul din punctul de vedere al clientului. Din punctul de vedere al oamenilor care oferă serviciile SEO, eu cred că mulți dintre ei pun accent prea puțin pe strategia de alegere a cuvintelor cheie. De asemenea pun foarte mult accent pe optimizarea on-page, care deși e foarte importantă, în domeniile concurențiale este insuficientă.

Pe Ovidiu îl puteți întâlni pe 24 octombrie la TeCOMM unde susține Masterclass-ul de o zi destinat specialiștilor SEO și celor care înțeleg importața acestui domeniu, vor să afle informațiile cele mai actuale și previziunile pentru următorii ani.

 

Mai multe detalii aici: www.cluj.tecomm.ro/seo-masterclass