Online de cand Google avea abia 3 ani, iar Wikipedia era inca un website cu cateva sute de pagini (anul 2001), Mihai Vinatoru a furnizat servicii de SEO catre companii locale si internationale, cu focus pe obiective de business, precum atragerea unor volume de trafic relevant sau vizibilitatea SEO la nivelul industriei in care activeaza clientul. In 2013, Mihai devine co-fondator DWF.ro – prima agentie de SEO din Romania care atrage atentia asupra unor importanti factori de ranking, ignorati in prealabil.

Mihai va participa in 24 octombrie in cadrul evenimentului Premium de Comert Electronic TeCOMM unde va vorbi despre Cele 7 pacate capitale in SEO pentru magazine online de fashion în cadrul The Catwalk Stage.

1. Care sunt top 3 cele mai importante probleme cu care se confrunta magazinele online in prezent?

In mod cert, magazinele online din Romania se confrunta cu numeroase provocari in prezent, cauzate de motivatii diverse. Simplificand lucrurile, am observat ca succesul unui magazin online este direct proportional cu urmatorii trei factori: trafic relevant atras pe site, rata de conversie, comanda medie.

Din punct de vedere al atragerii de trafic relevant pe site din rezultatele organice Google (zona in care se plaseaza serviciile DWF ca agentie SEO), consideram ca cele mai importande 3 provocari pentru magazinele online sunt urmatoarele:

• cunoasterea insuficienta a modurilor in care oamenii cauta pe internet produsele comercializate. Practic, majoritatea magazinelor online nu au o analiza completa de cuvinte cheie, organizata pe teme (topics) si intentii de cumparare, cu informatii complete referitoare la volumele de cautari, sezonalitate, vizibilitate competitori etc.

• am sesizat dificultati in implementarea recomandarilor tehnice necesare corectarii anumitor probleme de crawling sau indexare din site. DExista situatii in care sugestiile din zona de SEO pot necesita interventii majore la nivelul site-ului, in special daca discutam despre aplicatii de eCommerce construite “de la zero”.

• documentarea slaba a produselor, dublata de o slaba activitate de creare continut pe blogul magazinului. Aceasta componenta este esentiala pentru atragerea de trafic organic relevant, fiind insa de multe ori neglijata de magazinele online din Romania.

• Bonus: nu masoara corect rezultatele eforturilor depuse.

2. Care sunt elementele de baza pentru a crea o strategie SEO puternica in industria online de fashion & beauty?

In prima faza avem aceleasi aspecte principale, comune oricarei campanii de SEO:

• keyword research, pentru identificarea oportunitatilor de atragere trafic;
• tehnic SEO, pentru identificarea si rezolvarea problemelor de crawling si indexare;
• continut relevant; fie optimizarea celui existent, fie crearea de landing page-uri noi;
• link building; pentru a creste autoritatea site-ului.

Putem adauga la acestea o serie de aspecte specifice zonei de fashion, sau carora le acordam de obicei o atentie mai mare in campaniile SEO pentru astfel de proiecte:

• zona de filtrare a produselor, in categorii si subcategorii (culori, marimi, materiale, etc.);
• SEO pentru imagini; din ce in ce mai important penisa de fashion;
• SEO pentru mobil; peste 80% din traficul pe aceasta nisa vine din mobile;
• redactare evergreen content;

3. Care sunt beneficiile unui magazin online din zona de fashion care face SEO? Poti sa imi dai exemple de magazine care au o strategie SEO buna?

Beneficiul cel mai evident este cresterea cifrei de afaceri, prin atragerea unui numar mai mare de vizitatori relevanti si cresterea numarului de comenzi.

Dincolo de asta insa, mai concret, printr-o campanie SEO, un site de fashion isi pune bazele unui business sustenabil, in care exista perspectiva diminuarii costului de marketing generat de achizitia unui client nou, lucru ce se reflecta in mod direct in rata de profit sau in bugetul disponibil pentru cresterea companiei prin alte investitii.

Pe baza conceptului de “micromomente” in procesul de achizitie, dezvoltat de Google si sustinut prin date colectate de la sute de mii de magazine online, este vitala cresterea numarului de interactiuni pe care un cumparator il are cu un brand, pana la momentul achizitiei. Rezultatele organice Google sunt un spatiu in care se poate realiza aceasta interactiune, accesibil printr-o campanie SEO bine gandita si executata.

4. Vrem mai multi clienti, o mai buna vizibilitate, trafic mai mare pe site. Poate obtine toate acestea un magazin online care nu isi permite sa investeasca in SEO? Care sunt optiunile pentru ei?

Raspunsul este Da: poti obtine o mai buna vizibilitate si un trafic mai mare pe site din Google, chiar si fara investitia intr-o campanie SEO profesionala. Diferenta este insa ca:
• va dura mai mult timp sa obtii rezultatele, fara a avea expertiza necesara;
• trebuie sa investesti mult timp in documentare (sa intelegi update-urile Google) si sa vezi ce este de facut pentru optimizare;
• sa aloci un buget pentru achizitia de licente la mai multe instrumente necesare intr-o campanie SEO (in special pentru partea de auditare tehnica);
• sa construiesti relatii cu site-uri relevante, pentru obtinerea de linkuri;
• etc.

De asemenea, eficienta acestor eforturi este mult diminuata de lipsa unei strategii coerente si a metodologiei de monitorizare corecta a campaniei, la care o agentie specializata in campanii SEO ajunge in timp, in urma experientei acumulate intr-un numar semnificativ de situatii.